måndag 6 februari 2012

A good deed?

Snackade med en av mina tjejkompisar i måndags (den 30/1). Hon var uppskakad då hon hade hört en tjej typ bli våldtagen i båset bredvid på solariet...hon vågade inte anmäla, så jag bestämde mig för att ta hennes uppgifter och gå till polisen själv.

Jag har faktiskt gjort mer än så. Jag stack runt till alla solarier runt hennes låt vara rätt vaga lägesbeskrivning, och bad ägarna spara sin videoövervakning för den aktuella dagen/tidpunkten.

All videoövervakning brukar nämligen raderas efter två veckor eller så....om vi antar att tjejen anmälde (vilket hon kanske inte gör på veckor eller månader), så är det fortfarande inte säkert att polisen skulle hunnit säga till i tid.

Kanske var jag ute på djupt vatten här, trots allt reagerade jag på vad jag hört om vad min förvirrade kompis trott hon hört att tjejen i båset bredvid varit med om....jag kanske inte har rätt att skrämma skiten ur folk på så pass svaga grunder.....Men hade jag någon rätt att låta bli? Som god samhällsmedborgare måste man ha en skyldighet att göra vad man kan när man får höra sådant här.

Eller så var jag bara egotrippad och förblindad av min egen Stora Betydelse eller någonting, jag kan fortfarande inte bestämma mig ^^

Jag hade rätt stora förhoppningar på att det här skulle lösa sig från början, men jag måste erkänna jag blev minst sagt besviken på polisens reaktion när jag lämnade in tipset.

”Vi måste vänta tills någon anmäler”, sade tanten i receptionen. ” det går ändå inte att identifiera någon på övervakningsfilmen”. Sedan lade hon det på högen i princip. Men.....min mobil har ju ett ansiktsigenkänningsprogram, vad borde dom då inte kunna göra då hos polisen?

Och jag hade ett namn! Varför var det ingen som kunde gå vidare med det?

Dom borde fatta att det blir klart lättare att anmäla om du faktiskt vet du har ett vittne som kan ställa upp, och någon förtroendeingivande representant för samhället faktiskt säger till dig att att "du, vi tar sådant här mycket allvarligt."

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar