tisdag 27 november 2012

Bye Bye Ronja ^^

Vet inte vad jag ska skriva riktigt...

Jag blev alltså nyss utsparkad från Ronja, alltså smålands feministcafé. Har gått dit till och från i ett år nu, tycker ju feminism och jämställdhet "är" viktiga saker att diskutera. Jag "har" bevisligen många issues med ämnet, så varför inte ta upp det med några som faktiskt är uttalade feminister?

Så jag har stegvis försökt säga mer och mer av vad jag verkligen tycker för någonting...säga till om saker jag tycker är fel istället för att bara sitta still och hålla med. Jag har fortfarande hållit jävligt låg profil, för att vara mig i varje fall. Inser man inte kan vinna varje strid. Att du vinner mer på att diskutera än att attackera. Att du inte kan diskutera med någon som befinner sig i försvarsställning, att slaget redan blivit förlorat då.

Bad t.o.m om ursäkt efteråt om någon hade tagit illa upp, bara i förebyggande syfte liksom. Men man måste få lov att ifrågasätta saker också. Särskilt sådant som känns fel och/eller förtryckande. Du gör våld på dig själv annars, och det är verkligen inte okej.

Och du ska inte behöva göra det heller...det är inte det som är feminismens roll i samhället. Den finns inte till för att placera in någon i fack, tvinga någon vara politiskt korrekt, att vara någon man inte är eller säga något man inte står för. Feminismen uppstod som en reaktion på den politiska korrektheten på sin tid. Just för att människor ville resa sig själva från åsiktsförtryck, stå för vilka de var, vad de kände och vad de ville göra för någonting.  

Att ignorera det där och sedan skapa nya normer, utan att ens vilja erkänna att de kan vara förtryckande, och nya förhållningsregler, som inte ens får ifrågasättas...det tycker jag är att spotta på det feministiska arvet. 

Det är så man visar att man inte lärt sig någonting.. 

Feminism och jämställdhet är viktiga saker för mig som sagt, även om jag aldrig sett mig själv som feminist ser jag många feministiska idéer som klart värda att diskutera.

Skrivit följande artiklar i samma ämne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar